W ramach działań Specjalistycznego Centrum Wspierania Edukacji Włączającej zostały powołane trzy sieci współpracy i samokształcenia z podziałem na przedszkola, szkoły podstawowe i szkoły ponadpodstawowe.
Celem sieci współpracy i samokształcenia jest m.in.:
- nawiązanie kontaktów i wzajemne wspieranie się w sferze zawodowej,
- wymiana doświadczeń i dobrych praktyk w zakresie pracy z uczniami ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi, współpracy z rodzicami,
- podniesienie kompetencji w zakresie pracy z uczniami z SPE i współpracy z rodzicami.
26 kwietnia 2022 r. odbyły się dwa spotkania sieci szkół podstawowych i szkół ponadpodstawowych (w formie online). Z nauczycielami przedszkoli natomiast spotkaliśmy się 18 maja 2022 r. w siedzibie Przedszkola Samorządowego Nr 36, za co serdecznie dziękujemy Dyrekcji i Koordynatorowi.
Na pierwszych spotkaniach omówiliśmy sprawy organizacyjne, dokonaliśmy rozpoznania potrzeb i zasobów oraz ustaliliśmy cele i zasady pracy w sieci. Jednym z elementów naszego spotkania było poznanie się i integracja uczestników sieci. Każda z sieci wybrała tematykę/zagadnienia do omówienia, wypracowania rozwiązań, poszerzenia swojej wiedzy na kolejnych spotkaniach. Ustaliliśmy, że jeszcze w tym roku szkolnym odbędzie się po jednym spotkaniu sieci szkół podstawowych i ponadpodstawowych.
PROPOZYCJE TEMATYKI SIECI WSPÓŁPRACY
Szkoły podstawowe:
- Praca z uczniem z problemami emocjonalnymi, z zaburzeniami zachowania.
- Współpraca z rodzicami – strategie współpracy z rodzicami.
- Problemy w uczeniu się – motywowanie uczniów do nauki.
- Praca z uczniem z trudnościami adaptacyjnymi.
Szkoły ponadpodstawowe:
- Ocenianie uczniów ze SPE na tle grupy klasowej (ukryte orzeczenia, jak powiedzieć klasie, że ktoś ma dostosowania wymagań).
- Budowanie zespołu klasowego.
- Badanie potencjału uczniów. Pomysły na poznanie uczniów – pokazanie różnic w uczeniu się, w umiejętnościach, zdolnościach.
- Współpraca z rodzicami – jak rozmawiać z rodzicami, aby przekazywali informacje o dziecku (orzeczenia, trudności).
Przedszkola:
- Praca z dziećmi z zaburzeniami zachowania – budowanie strategii wsparcia.
- Współpraca z rodzicami- strategie pracy, budowanie systemu wsparcia rodziców.
- Ocena funkcjonalna jako podstawa projektowania działań edukacyjnych.
Dziękuję wszystkim uczestnikom sieci współpracy i samokształcenia za aktywny udział.
Anna Gawryluk
– ekspert ds. sieci współpracy i samokształcenia SCWEW.