SIECI WSPÓŁPRACY I SAMOKSZTAŁCENIA SCWEW

W ramach działań Specjalistycznego Centrum Wspierania Edukacji Włączającej zostały powołane trzy sieci współpracy i samokształcenia z podziałem na przedszkola, szkoły podstawowe i szkoły ponadpodstawowe.

Celem sieci współpracy i samokształcenia jest m.in.:

  • nawiązanie kontaktów i wzajemne wspieranie się w sferze zawodowej,
  • wymiana doświadczeń i dobrych praktyk w zakresie pracy z uczniami ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi, współpracy z rodzicami,
  • podniesienie kompetencji w zakresie pracy z uczniami z SPE i współpracy z rodzicami.

26 kwietnia 2022 r. odbyły się dwa spotkania sieci szkół podstawowych i szkół ponadpodstawowych (w formie online). Z nauczycielami przedszkoli natomiast spotkaliśmy się 18 maja 2022 r. w siedzibie Przedszkola Samorządowego Nr 36, za co serdecznie dziękujemy Dyrekcji i Koordynatorowi.

Na pierwszych spotkaniach omówiliśmy sprawy organizacyjne, dokonaliśmy rozpoznania potrzeb i zasobów oraz ustaliliśmy cele i zasady pracy w sieci. Jednym z elementów naszego spotkania było poznanie się i integracja uczestników sieci. Każda z sieci wybrała tematykę/zagadnienia do omówienia, wypracowania rozwiązań, poszerzenia swojej wiedzy na kolejnych spotkaniach. Ustaliliśmy, że jeszcze w tym roku szkolnym odbędzie się po jednym spotkaniu sieci szkół podstawowych i ponadpodstawowych.

PROPOZYCJE TEMATYKI SIECI WSPÓŁPRACY

Szkoły podstawowe:

  1. Praca z uczniem z problemami emocjonalnymi, z zaburzeniami zachowania.
  2. Współpraca z rodzicami – strategie współpracy z rodzicami.
  3. Problemy w uczeniu się – motywowanie uczniów do nauki.
  4. Praca z uczniem z trudnościami adaptacyjnymi.

Szkoły ponadpodstawowe:

  1. Ocenianie uczniów ze SPE na tle grupy klasowej (ukryte orzeczenia, jak powiedzieć klasie, że ktoś ma dostosowania wymagań).
  2. Budowanie zespołu klasowego.
  3. Badanie potencjału uczniów. Pomysły na poznanie uczniów – pokazanie różnic w uczeniu się, w umiejętnościach, zdolnościach.
  4. Współpraca z rodzicami – jak rozmawiać z rodzicami, aby przekazywali informacje o dziecku (orzeczenia, trudności).

Przedszkola:

  1. Praca z dziećmi z zaburzeniami zachowania – budowanie strategii wsparcia.
  2. Współpraca z rodzicami- strategie pracy, budowanie systemu wsparcia rodziców.
  3. Ocena funkcjonalna jako podstawa projektowania działań edukacyjnych.
    Dziękuję wszystkim uczestnikom sieci współpracy i samokształcenia za aktywny udział.

Anna Gawryluk

– ekspert ds. sieci współpracy i samokształcenia SCWEW.