Nadszedł czas refleksji.

Pierwszy etap funkcjonowania SCWEW  dobiegł końca, więc nadszedł czas na podsumowanie pierwszych wspólnych działań podejmowanych przez członków zespołu SCWEW.  Podczas spotkania w gronie ekspertów SCWEW i koordynatorów ds. edukacji włączającej pod bacznym okiem Lidera i specjalisty ds. działań merytorycznych, podsumowaliśmy dotychczasowe działania oraz osiągnięte efekty. Dokonaliśmy ewaluacji wspólnie podejmowanych działań poszukując odpowiedzi na pytanie: czy podążamy w dobrym kierunku? Widząc tak zwane światełko w tunelu, pełni pozytywnej energii zakończyliśmy pomyślnie I etap pilotażu i zaplanowaliśmy kolejne działania do realizacji w II etapie projektu.

Co udało się zrealizować w I etapie funkcjonowania SCWEW?

  1. Powołanie SCWEW w Białymstoku w siedzibie Specjalnego Ośrodka Szkolno – Wychowawczego im. Waldemara Kikolskiego w Białymstoku
  2. Powołanie i zatrudnienie kadry SCWEW w składzie:
    • Lider SCWEW – Dattelbaum Grażyna;
    • Ekspert ds. edukacji włączającej – Kopczuk Anna;
    • Ekspert ds. technologii wspomagających – Natusiewicz Kinga;
    • Ekspert ds. informacji i ewaluacji – Hryń Joanna;
    • Ekspert do sieci współpracy i samokształcenia – Gawryluk Anna;
    • Specjalista ds. nadzoru działań merytorycznych – Czesława Kozłowska;
    • Koordynatorzy ds. edukacji włączającej i współpracy ze SCWEW w przedszkolach /szkołach objętych wsparciem:
      • Elżbieta Korolczuk – Przedszkole Samorządowe nr 10 w Białymstoku;
      • Edyta Chomczyk – Przedszkole Samorządowe Nr 36 im. Marii Montessori w Białymstoku;
      • Beata Buńkowska – Szkoła Podstawowa nr 26 im. Stanisława Staszica w Białymstoku;
      • Teresa Chrola – Szkoła Podstawowa nr 28 im. Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego w Białymstoku;
      • Halina Busłowska – Branżowa Szkoła I stopnia Nr 5, Zespół Szkół Zawodowych Nr 5 im. Gen. Ignacego Prądzyńskiego w Białymstoku;
      • Katarzyna Gromotowicz – Szkoła Podstawowa nr 43 im. Simony Kossak w Białymstoku;
      • Małgorzata Kiluk – VII Liceum Ogólnokształcące im. Nauczycieli Tajnego Nauczania w Białymstoku;
      • Dorota Socha–Kononiuk – Technikum Elektryczne, Zespół Szkół Elektrycznych im. prof. Janusza Groszkowskiego, w Białymstoku;
      • Marta Szargiej – Technikum, Zespół Szkół Handlowo-Ekonomicznych im. Mikołaja Kopernika w Białymstoku;
      • Dominika Jopa – Technikum nr 4, Zespół Szkół Rolniczych w Białymstoku.
  3. Przeprowadzenie pogłębionych diagnoz w przedszkolach i szkołach objętych wsparciem przy wsparciu eksperta zewnętrznego (w 10 placówkach uczestniczących w projekcie).
  4. Udział lidera w Radach Pedagogicznych placówek objętych wsparciem (odbyło się 1 spotkanie, pozostałe przesunięto do realizacji w II etapie).
  5. Upowszechnienie informacji o projekcie:
    • prezentacja – Narada Miasto Białystok;
    • prezentacja – Narada Podlaskiego Kuratora Oświaty z dyrektorami szkół i placówek oświatowych;
    • wywiad z liderem SCWEW w Polskim Radio Białystok;
    • informacja na stronie internetowej organu prowadzącego – Miasto Białystok;
    • informacja na stronie internetowej SOSW Białystok.
  6. Podpisanie porozumień o współpracy. Nasi partnerzy to:
    • Miejski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Białymstoku;
    • Biblioteka Pedagogiczna, Centrum Edukacji Nauczycieli w Białymstoku;
    • Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Białymstoku;
    • Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 2 w Białymstoku;
    • Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna MENTOR w Białymstoku;
    • Podlaski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Białymstoku;
    • Niepubliczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna Alter w Białymstoku działająca w imieniu Fundacji Edukacji i Wspomagania Rozwoju „EVOLVER”;
    • Podlaskie Stowarzyszenie Sportowe Osób Niepełnosprawnych „Start”;
    • Polski Związek Niewidomych Białystok Okręg Podlaski;
    • Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON) – oddział podlaski.
  7. Konsultacje indywidualne dla dyrektorów szkół i przedszkoli oraz koordynatorów ds. edukacji włączającej i współpracy z SCWEW – udzielono 30 godzin wsparcia (10 placówek po 3 godziny).

Czego nie udało się zrealizować w I etapie funkcjonowania SCWEW?

Z uwagi na problemy organizacyjne w szkołach związane z rozpoczęciem roku szkolnego oraz  zmieniającą się sytuację związaną z pandemią  na II etap projektu zostały przesunięte:

  • konsultacje eksperckie mające charakter bezpośredniego wsparcia w trudnościach zgłaszanych przez pracowników przedszkoli i szkół ogólnodostępnych objętych wsparciem;
  • spotkania lidera z członkami Rad Pedagogicznych w 9 placówkach uczestniczących w projekcie.