„Pilotażowe wdrożenie modelu Specjalistycznych Centrów Wspierających Edukację Włączającą (SCWEW)” w ramach II Osi priorytetowej Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój „Efektywne polityki publiczne dla rynku pracy, gospodarki i edukacji” Działanie 2.10 Wysoka jakość systemu oświaty
I. ZAŁOŻENIA I ZADANIA SCWEW
Specjalistyczne Centra Wspierające Edukację Włączającą będą jednym z systemowych rozwiązań na rzecz wdrażania edukacji włączającej wysokiej jakości dla wszystkich uczniów.
Celem głównym Specjalistycznych Centrów Wspierających Edukację Włączającą (SCWEW) jest poprawa dostępności usług edukacyjnych dla dzieci / uczniów / słuchaczy ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi w ramach wykorzystania udzielonego Grantu na utworzenie i funkcjonowanie (SCWEW).
Działania realizowane w pilotażu mają na celu przygotowanie placówki specjalnej do nowej roli polegającej na podejmowaniu działań na rzecz wdrażania edukacji włączającej, w tym do podejmowania działań informacyjnych i prowadzenia zajęć modelowych.
Rolą SCWEW jest wsparcie nauczycieli i specjalistów, pracujących w przedszkolach
i szkołach ogólnodostępnych, również kadry zarządzającej, oraz podnoszenie ich kompetencji, a także zapewnienie dostępu do specjalistycznego sprzętu (wypożyczalnia).
Cele szczegółowe:
1) zwiększenie efektywności działań podejmowanych przez pracowników przedszkoli/szkół ogólnodostępnych na rzecz uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi, poprzez zapewnienie im wsparcia kadry przedszkoli specjalnych/szkół specjalnych/placówek specjalnych, w szczególności poszerzenie wiedzy i kompetencji kadry przedszkoli i szkół ogólnodostępnych oraz zapewnienie jej wsparcia w zakresie wdrażania edukacji włączającej i pracy z grupą zróżnicowaną;
2) wsparcie techniczne przedszkoli i szkół poprzez uruchomienie wypożyczalni sprzętu i pomocy dydaktycznych przydatnych w pracy z grupą zróżnicowaną;
3) działania mające na celu upowszechnianie idei edukacji włączającej.
II. ZAKRES USŁUG SCWEW
Zadania realizowane przez SCWEW podzielone są na 8 etapów. Obejmują one:
- rozwijanie kompetencji kadry przedszkoli i szkół ogólnodostępnych w zakresie prowadzenia edukacji włączającej, m.in. poprzez:
- organizowanie doradztwa w zakresie metod i strategii w pracy
z dziećmi/uczniami/słuchaczami ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi w klasie/grupie ogólnodostępnej; - pomoc w opracowywaniu i dostosowywaniu programów wychowania przedszkolnego oraz nauczania, z uwzględnieniem potrzeb zróżnicowanej grupy/klasy;
- prowadzenie instruktażu dla nauczycieli;
- pomoc w opracowywaniu indywidualnych programów dla dzieci/uczniów/słuchaczy ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi;
- doradztwo w zakresie dostosowywania wymagań edukacyjnych do potrzeb i możliwości dzieci/uczniów/słuchaczy, a także w zakresie metod oceniania ich postępów;
- system konsultacji i superwizji koleżeńskich;
- wsparcie indywidualne i grupowe dla nauczycieli;
- wspieranie dyrektorów przedszkoli i szkół ogólnodostępnych, w szczególności w zakresie:
– tworzenia odpowiednich warunków i organizacji pracy do prowadzenia edukacji włączającej,
– monitorowania wdrażania edukacji włączającej,
– prowadzenia działań interwencyjnych skierowanych do nauczycieli, rodziców, opiekunów i dzieci/uczniów/słuchaczy; - prowadzenie modelowych zajęć na terenie przedszkoli i szkół ogólnodostępnych (w tym lekcji pokazowych), których celem jest praktyczna demonstracja skutecznych technik i metod pracy z dzieckiem / uczniem / uczestnikiem ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi w grupie dzieci / uczniów / słuchaczy,
- ukierunkowywanie bezpośredniej pracy nauczyciela z dzieckiem / uczniem / słuchaczem,
- rozwijanie kompetencji kadry przedszkoli i szkół ogólnodostępnych w zakresie prowadzenia zajęć, w tym zajęć specjalistycznych z wykorzystaniem różnorodnych form pracy,
- rozwijanie kompetencji kadry przedszkoli i szkół ogólnodostępnych w zakresie działań interwencyjnych skierowanych do dzieci / uczniów / słuchaczy i ich rodzin,
- współpraca z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi i ośrodkami doskonalenia nauczycieli w zakresie wsparcia udzielanego przedszkolu/szkole;
- konsultacje dla rodziców i dzieci/uczniów/słuchaczy za pośrednictwem przedszkola/szkoły,
- utworzenie wypożyczalni i wypożyczanie pomocy dydaktycznych oraz sprzętu specjalistycznego koniecznego do pracy z dziećmi/uczniami /słuchaczami ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi, a także przygotowanie kadry przedszkoli i szkół do efektywnego wykorzystania tych pomocy.
- wspieranie nauczycieli i specjalistów przedszkoli i szkół ogólnodostępnych w przygotowaniu materiałów i pomocy dydaktycznych niezbędnych do bieżącej pracy z dzieckiem/uczniem/słuchaczem w klasie o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych.
- wspieranie rozwoju włączających społeczności lokalnych (w tym działania informacyjne, upowszechniające ideę edukacji włączającej, podnoszące świadomość władz lokalnych, pracowników innych placówek i lokalnej społeczności).
III. EFEKTY PROJEKTU
Poprawa dostępności usług edukacyjnych dla uczniów o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych, w tym z niepełnosprawnościami poprzez utworzenie SCWEW w Białymstoku.
IV. KADRA SCWEW:
W skład Zespołu SCWEW w Specjalnym Ośrodku Szkolno – Wychowawczym im. Waldemara Kikolskiego wchodzą:
- Grażyna Dattelbaum – lider SCWEW,
- Anna Kopczuk – ekspert ds. edukacji włączającej,
- Joanna Hryń – ekspert ds. informacji i ewaluacji,
- Kinga Natusiewicz – ekspert ds. technologii wspomagających,
- Anna Gawryluk – ekspert do sieci współpracy i samokształcenia,
- Czesława Kozłowska – specjalista ds. nadzoru działań merytorycznych,
- koordynatorzy ds. edukacji włączającej i współpracy ze SCWEW.
Wszelkie informacje dotyczące projektu pilotażowego uzyskać można w Specjalnym Ośrodku Szkolno – Wychowawczym im. Waldemara Kikolskiego w Białymstoku.
Adres:
ul. Antoniuk Fabryczny 40, 15 – 741 Białystok
tel. 85 6540163