Pilotaż „SCWEW” początkiem drogi do edukacji włączającej

Główne obszary działalności SCWEW na podstawie modelu , to2:

  • Działalność szkoleniowo-doradcza, która stanowi główny przedmiot współpracy SCWEW z przedszkolami i szkołami ogólnodostępnymi i ich wsparcie.
    Do tej grupy należy zaliczyć, między innymi: konsultacje indywidualne i grupowe; obserwacje wspierające/superwizje edukacyjne; zajęcia otwarte prowadzone w szkole specjalnej oraz szkołach ogólnodostępnych; warsztaty i szkolenia, prowadzone we współpracy z placówkami doskonalenia nauczycieli, poradniami psychologiczno-pedagogicznymi; doraźne prowadzenie zajęć z zakresu wspierania dziecka/ucznia, których nie może zapewnić szkoła ogólnodostępna; sieci współpracy i samokształcenia, prowadzone we współpracy z placówkami doskonalenia nauczycieli, poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, bibliotekami pedagogicznymi, uczelniami wyższymi, organizacjami pozarządowymi; wymianę doświadczeń i dobrych praktyk, rozwijanie kompetencji pracowników przedszkoli i szkół ogólnodostępnych w zakresie doradztwa i konsultacji dla rodziców, a także działań interwencyjnych.
  • Działalność związana z wyposażeniem dzieci/uczniów oraz osób uczestniczących w kształceniu ustawicznym w sprzęt specjalistyczny, materiały edukacyjne i ćwiczeniowe oraz dostosowane podręczniki lub dobór sprzętu, np: dobór, wypożyczanie sprzętu specjalistycznego oraz instruktaż w zakresie jego użytkowania.
  • Działalność informacyjna i promocyjna związana z budowaniem przyjaznego środowiska dla edukacji włączającej, np.: przygotowanie materiałów stanowiących opisy dobrych praktyk, działań innowacyjnych, interesujących rozwiązań organizacyjnych, metodycznych i promocyjnych; organizacja konferencji; urządzanie dni otwartych; prowadzenie strony internetowej, działania w mediach społecznościowych itp.
  • Współpraca z innymi partnerami w celu wymiany doświadczeń oraz koordynacji i spójności działań.

Wsparcie merytoryczne, kadrowe i rzeczowe udzielane przez SCWEW będzie polegało na:

  • działaniach adekwatnych do zdiagnozowanych potrzeb przedszkoli i szkół ogólnodostępnych;
  • transferze wiedzy i umiejętności specjalistów szkół specjalnych/placówek specjalnych do przedszkoli/szkół ogólnodostępnych w związku z funkcjonowaniem grup/klas zróżnicowanych pod względem potrzeb edukacyjnych;
  • zakupie specjalistycznych materiałów, pomocy dydaktycznych, sprzętu niezbędnego do pracy w klasie zróżnicowanej;
  • przygotowaniu szkoleń i materiałów edukacyjnych, zorganizowaniu sieci wsparcia i samokształcenia;
  • wymianie wiedzy i doświadczeń pomiędzy nauczycielami oraz specjalistami w zakresie stosowania różnorodnych form i metod pracy, zgodnie ze zdiagnozowanymi potrzebami przedszkola/szkoły ogólnodostępnej.